lördag, december 06, 2008

Pertans pepparkakspaviljong!

Lätt som plätt, tänkte jag igår när jag satt och klippte ut mallarna till paviljongen. Lika lätt var det att skära ut delarna i deg, lägga dom på plåten och grädda, nemas problemas! Men när det blev dax att sammanfoga fanskapet så blev det trubbel, jag litade på mitt ögonmått och trodde att jag skulle fixa att sammanfoga åtta väggar till en perfekt åttakant. Icke! Och smält socker är väl inte sådär tacksamt att justera, vilket innebar att tre väggar gick paj.

Pappa och grannen Bill funderade över hur jag skulle kunna göra minimal skada vid borttagandet av de trasiga väggarna. Jag provade att ställa in hela kalaset i ugnen för att mjuka upp sockret, fungerade inte och gubbarna suckade, varpå pappa flyr ner i garaget och återvänder med en pytteliten brännare. Första försöket satte paviljongen i brand och jag skrek. Efter lite finjusteringar så lyckades jag och pappsen samarbeta och få loss de trasiga bitarna. Mamma letade reda på gradskiva och pappa bidrog med tumstock, och så blev det till att rita upp en mall.

Bakade fyra nya väggar (för säkerhets skull), och lyckades sammanfoga de tre som saknades utan trubbel(!). Sen kom taket, och det vad banne mig inte enkelt. Har fått såga till bitarna med bordskniv och pysslat värre än Martha Stewart. Nu sitter fanskapet ihop iallafall, men det är tur att jag gjort mycket kristyr! Räkna med en bild så fort det är färdigt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar