torsdag, mars 12, 2009

Varning för ilska (alt. självgodhet)

När jag insåg att jag lyckats hitta jobb trots denna uttjatade lågkonjunktur så lovade jag mig själv en present. Först var det funderingar på en success-dress, men den planen skrotade jag rätt snabbt, en klänning som jag är less på till hösten? Det går ju inte, jag kan ju inte vara less över min framgång i höst, framgången ska eka vidare i evigheten. Kanske det ska bli en snygg berlock till mitt Sabo-armband? Jordgubben kanske?!?

Tyck gärna att jag är självgod och övernöjd över att jag gjort något så banalt som att bli med jobb, men det är ju inte riktigt det jag blivit. Jag "blev" inte bara med jobb, jag "hittade" inte ett jobb, jag "fick" inte ett jobb, jag SKAFFADE mig ett jobb. Under 3 veckor ringde jag till 79 (sjuttionio) företag, sökte alla tjänster som jag var kvalificerad till på platsbanken&Proffice, var på fyra intervjuer, fick två jobb och blev sedan kallad på ytterligare två intervjuer som jag tackade nej till. Tror ni att ett enda av de jobben som jag avancerade med fanns ute på platsbanken? NEJ, JUST DET.

Hade jag suttit på arslet, tackat och tagit emot den kassa akassan (kul skämt) och enbart sökt jobb genom arbetsförmedlingen hade jag jag antagligen fortfarande varit arbetslös och bitter som fan. Jag blir uppriktigt sagt förbannad på folk som gnäller över att det inte finns några jobb, då de uppenbarligen knappt försökt hitta ett. Jobb hoppar inte upp och biter en i näsan, det kan hända att man måste lyfta på en och annan sten för att få en skymt av ett. Och när man väl hittat ett, så innebär det inte att det automatiskt är ditt, man måste visa att man vill ha det, klarar av det och passar för det. Det är inte lätt att skaffa jobb, det är inte det jag säger, men jag är så less på detta jävla gnällande.

Jag ska köpa en present till mig själv för att varje dag påminna mig själv att jag kan om jag vill, och då kan vem som hellst/vad som hellst ställa sig i vägen. Vareviga dag vill jag göra mitt bästa, och om en enkel sak som ett smycke kan påminna mig om det så är det mig väl förunnat. Det har jag minsann råd med, jag har ju SKAFFAT mig ett jobb.

3 kommentarer:

  1. Anonym16:41

    Såklart du är värd en present till dig själv :) Det är duktigt av dig att du skaffat ett jobb. Många verkar visst tro att arbetsförmedligen ska ge en jobb och så vidare. Nä, själv är bäste dräng :)

    SvaraRadera
  2. Anonym17:27

    Du har så rätt! :) Du visar alla gnällspikar på att det går bara man vill, och jag tycker att du är värd en väldigt fin present. You rock!

    SvaraRadera