fredag, april 19, 2013

Jävla pannkakor

Idag följde jag Lucas middagstips och bestämde mig för att steka tunnpannkakor (ja, det är vad en del kallar plättar), vilket var väldigt länge sedan.

Elsa var på mindre strålande (läs superfamnigt) humör, och skrek sig högröd i sinne under tiden som hon befann sig i vardagsrummet och jag i köket knäckandes och vispandes ägg. Vi fick nämligen "instruktioner" från dietisten om att inte hantera rått ägg i hennes närhet. När det blev dax för stekning och var tio minuter kvar till Crilles hemkomst så började jag, med henne i köket växelvis sittandes i sin stol och i min famn. Då farsan kom hem så vistades hon inte mer i köket. Inga problem visade sig alls.

Men så nu ikväll när hon fick massage så upptäckte jag utslag på hennes mage/bröst, och nu sover hon sjukt oroligt och vaknar stup i ett och spänner hela kroppen. Garanterat en reaktion på ägget. Det är så svårt att veta vart gränsen går, men vi kommer verkligen inte låta henne vistas i köket vid tillagning av något som innehåller ägg i fortsättningen.

Stackars lilla plutt, och allt detta för art jag var sugen på pannkakor..Inatt får hon sova mellan oss så vi kan hålla koll.

6 kommentarer:

  1. Skippa ägg helt! Det går utmärkt att göra äggfria pannkakor (fast det är enklare med plättar). Testa med "no-egg" eller kolla veganbloggarna. Bovetemjöl och rismjöl för gf. Sojamjöl binder ihop som ägg. Istället för mjölk går det bra med sojamjölk, rismjölk, havremjölk, mandelmjölk...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Anonym22:43

    Ush och fy! Vi har ju också en äggallergiker här hemma och vi har inte ägg öht. Vi har märkt att B reagerar m utslag om vi ätit/tagit i något med ägg och sedan tar på henne utan att tvätta händerna. Det är jättetrött med allergier men just ägg är ju stor chans att det växer bort iaf! Hoppas E mår bättre snart! /Filippa

    SvaraRadera
  3. Stackars liten :( Och stackars er!

    Min kusin var allergisk mot ägg när hon var riktigt liten. Svullnade upp som en boll. Men det växte bort efter ett tag så jag håller tummarna för att det gör det för Elsa också :)

    SvaraRadera
  4. Anonym21:41

    Jobbigt att hon är så känslig! Hoppas det försvinner.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  5. Men oj, är hon så galet allergisk?! Det måste vara lite av ett projekt så här i början att lära sig vad som funkar och inte funkar alltså... Hujja. Är det något som kan växa bort eller är det så att "en gång allergisk, alltid allergisk"?

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Stackars lilla Elsa.

    Här i huset säger vi slobben!

    SvaraRadera