måndag, november 30, 2015

Dagens uppdrag: bacillskräck

Förra veckans fältstudier på PAVA gick riktigt bra! Det var inte alls en så, vad ska man säga, stor närvaro av död som jag hade trott. Det kändes som en "vanlig" vårdavdelning, vilket ju egentligen är självklart, men nervösa jag hade målat upp en helt annan bild framför mig. Två lärorika dagar, och nu känner jag mig mer redo för morgondagens examination i vårdhygien.

Idag ska jag på studiebesök på sterilcentralen (också det på sjukhuset), och efter det ska vi labba på universitetet! Vi ska få göra avtryck från våra händer före/efter handtvätt/handdesinfektion, vilka ska odlas över natten och sedan inspekteras i morgon. HEJ BACILLSKRÄCK! Sedan ska vi även kolla på bakterieodlingar på agarplattor, lite streptokocker, e-coli och annat. Som sagt, upplagt för bacillskräck.

Ha en bra start på veckan, nu ser vi till att dagen går snabbt så att vi får vakna upp till december i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar