tisdag, april 06, 2010

Vecka 12's magiska gräns

Många väntar med att berätta om sina graviditeter tills dom nått vecka 12. Det respekterar jag, och på samma sätt förväntar jag mig att andra ska respektera att vi berättar om vår graviditet trots att vi denna vecka går in i vecka 6.

Anledningen till att många väntar med att berätta är för att risken för missfall sjunker betydligt efter vecka 12. Men inte ökar väl chansen för missfall av att människor i vår omgivning vet om att vi ska bli föräldrar? Det handlar alltså om att man själv inte känner sig bekväm med att behöva berätta om ett eventuellt missfall, vilket i mina ögon är fullt förståeligt. Det finns inget rätt eller fel, det är upp till var och en att avgöra. När vi började försöka bli gravida (eller snarare sagt få mig gravid) så ville vi vänta till vecka 12 efter ett eventuellt plus med att berätta. Månaderna gick och vi ändrade inställning pga två orsaker.

1. Sen september 2009 har vi försökt göra barn offentligt. Inga hemligheter, inga konstigheter, varför skulle vi börja vara hemliga nu och behöva ljuga i två månader? Undanhålla den största lyckan som hänt oss för dom som stöttat oss när det varit tungt och hjälpt oss igenom tårar och förtvivlan.

2. Calle Schulmans krönika Tystnaden kring missfall är farligt som publicerades i Expressen 2 november 2009. Kan ni inte vara snälla och ägna fem minuter åt att läsa den?
Jag säger som Calle;

"Låt oss skita i de tolv veckorna och ta glädjen när den kommer och sorgen när den kommer. För en sak vet jag: tar man ut glädjen i förskott får man i alla fall vara glad en gång."

7 kommentarer:

  1. Marie09:39

    Mycket bra sagt. Man får ta dagarna som de kommer.

    SvaraRadera
  2. Håller med er totalt! Man får ju göra som man vill, givetvis..
    Men vi låg på telefonen direkt vi fick veta att vårt troll var på gång, och då var vi nog i vecka 6 eller nåt sånt. Hade nog inte velat vara ledsen helt ensam heller om saker och ting inte gått som vi planerat.
    Kör på bara, glad har man väl för tusan rätt att vara! :)

    SvaraRadera
  3. Helt rätt Hanna! Hade nog tänkt och gjort likadant. Man vill ju både ha folk omkring sig i sorg och glädje och skulle något hända som gör en förkrossad vill man väl hellre ha stöd i det än att sitta ensam och böla tänker jag. Och det måste vara underbart att nu få le upp till öronen inför alla :) Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med och det är ju faktiskt upp till var och en:) Sen ska ni veta att vi är många som är så glada för er skull!

    SvaraRadera
  5. Så jäkla bra krönika! Kom på mig själv att sitta och hålla med genom hela texten....

    Vi har varit väldigt öppna om alla våra mf/ma, det har varit vårt sätt att hantera det och det har funkat för oss. :)

    Lycka till med lilla Pyret! Håller alla mina två tummar!

    SvaraRadera
  6. Här hemma är vi i alla fall mycket glada att ni delar med er av er lycka och glädje. För delad glädje är ju dubbel glädje!

    Calle S har så rätt i sin krönika!

    SvaraRadera
  7. Gud så skönt att vi är fler på samma spår tjejer! :)

    SvaraRadera