fredag, februari 04, 2011

Föräldraledighetsplanering

Idag beger vi oss till Bredsel för att hänga där i helgen. Jag och Astrid tar bussen in till stan kl 11 för att möta upp Darling på Försäkringskassan där vi hoppas få hjälp att planera uttagen av våra föräldradagar. Efter det skjutsar vi honom tillbaka till jobbet och åker vidare, han får åka hem med farfar'n efter att de jobbat färdigt och gjort sig förtjänta av helg. Det känns lite konstigt, bara jag och Lillan i bilen, det blir premiär! Tidigare har vi antingen åkt hela lilla familjen eller så har jag åkt buss. Det kommer nog gå bra, hon brukar alltid somna så fort bilen rullar.

Apropå föräldraledighet, hur gör ni? Vi vill dela 50/50, och den preliminära planen är att jag ska vara hemma till början av oktober och sedan tar pappan över. Om det funkar rent praktiskt alltså, att ekonomin kommer halta litegrann har vi redan räknat med. Det skulle underlätta ekonomiskt om jag tar ut färre dagar/vecka men är hemma längre, och Darling tar ut flera dagar under en kortare period, men då gäller det ju att pussla med dagarna. Hoppas att dom kan hjälpa oss att få ordning!

5 kommentarer:

  1. Eftersom jag är arbetslös så kommer vi nog inte dela exakt 50/50. Men vi ska se till att båda är hemma i längre perioder! Inte riktigt bestämt hur det blir men det vi vet är att vi vill pussla så att vi kan vänta med dagis till hösten 2012. Jag vill gärna att lillan ska vara minst 1,5 år och det är enklare med platser på hösten = större chans att få något i samma område som vi bor. Det är platsbrist här nämligen! Och lång kö.

    SvaraRadera
  2. Vår plan är att dela 50/50 tidsmässigt och att vara hemma totalt 1,5 år innan dagisstart (ca 9 mån var). Vi vill dessutom inte ta ut alla dagar på denna tid utan gärna spara en del för att kunna pytsa ut lite då och då när det behövs.

    Pga att vi alltså inte vill ta ut fler dagar än vi behöver för att få ekonomin att gå ihop så kommer jag att ta fler dagar per vecka än maken. Det gör ju att vår uppdelning dag-mässigt inte blir 50/50 men tidsmässigt kommer det ju att bli lika.

    SvaraRadera
  3. Här är jag tjänstledig fram till 1/9 från jobbet, men kan förlänga det om jag känner för det. Sedan är det väl tänkt att maken ska gå hemma till våren för att skola in plutt på dagis alt. att jag går hem igen en vända och vi skolar in honom till hösten. Får se hur pass det utvecklar sig.

    Jag tar just nu inte ut några dagar alls för att kunna skydda min sgi efter Mileon fyllt ett år - om jag nu ska vara föräldraledig en sväng till. För det är ju då mina dagar behövs.

    Vill även ha kvar dagar med, att förkorta arbetsdagar, resa, back-up vid studiedagar osv.

    SvaraRadera
  4. Hos oss styr ekonomin helt och hållet, tyvärr... Eftersom jag normalt pluggar och att det inte skulle vara ekonomiskt hållbart för oss att gubben var hemma så blir det så att jag blir den som kommer att vara hemma ett år. Sen har ju gubben hela lediga veckor på sitt schema så han kommer ju ändå att vara hemma i perioder. :)

    SvaraRadera
  5. Tack tjejer, kul att höra hur andra gör och planerar! Vi verkar dock tänka ganska lika allihop :)

    SvaraRadera