fredag, januari 04, 2013

2012 i backspegeln

Året som gick hade sina toppar och dalar precis som alla andra år, jag var så lycklig över att vara gravid med Elsa, men blev ledsen då kroppen protesterade högljutt. Astrid har utvecklats något enormt, och verkligen höjt mitt humör när det varit lågt. Crille och jag firade 7 år tillsammans, och siktar på 70 till, visst ska vi bli 100 älskling? Förlossningen med Elsa var så häftig, kan inte ens beskriva den i ord. Hon är en sån liten glädjespridare med sitt tandlösa leende, men det är kämpigt mellan varven då hon varit som ett litet plåster på mig under de tre senaste månaderna. Det känns dock som att vi går mot lättare tider, med mer glada miner och mer sammanhängande sömn. Jag tror att 2014 kommer bli det bästa året någonsin, skulle det kunna bli något annat med mina två små skatter och deras pappa vid min sida? Varning för en lång sammanfattning av vårat 2012, svårt att sammanfatta så många bra dagar med få ord, men bilderna går ju snabbt att kolla på!

Januari

Astrid lärde sig att sova hela nätter, och vi hurrade högt! Jag var trött, orkeslös och gick ner i vikt. Dejtade Sandra som avslöjade att hon var på smällen, Elise hade flyttat in ♥ Jess och John kom på besök, och i samma veva blev Astrid ordentligt magsjuk och fick övernatta i karantän på sjukhus. Jag pinkade, något överraskad, ett plus på en sticka i plast. GRAVID IGEN! Åkte tåg till Hudik för att hälsa på Sandra, och vilken mysig helg vi hade. Gjorde ett besök på gyn för ett vul, då ingen orsak till att kroppen inte mådde bra kunde hittas på proverna jag lämnat på vc. Ingen orsak hittades på gyn heller, men dock ett pickande litet hjärta.

Februari

Vi hade en utekväll med Jenny och Andreas, och den var precis så livad som två preggon önskade, fast jag tycker det var konstigt att jag fick stryk i bowlingen så många öl som herrarna förtärde. Frukostdejt hos familjen Hedman/Pettersson, ett mycket bra påfund! Astrid fick en växasäng, och vi åt många goda semlor. Det var middagar, spelkvällar och solen gjorde ordentligt comeback efter många veckors frånvaro.

Mars

Vi hade några ljuvliga dagar i pulkabacken med tillhörande korvgrillning. Hårsnodden i knapphålet på byxorna gjorde premiär. Jag var vansinnigt preggotrött och somnade i soffan varje kväll. Vi hängde på lekland och Astrid fick en fläskläpp. Jag bakade punschrullar för glatta livet.

April

Påskpynt och ris kom fram, och jag var påskpeppad som aldrig förr. Älskade lilla Ted kom till världen! Vi fick lyssna på Åttans hjärta för första gången. Sandra kom på besök över en helg, det blev pizza, bastu, mycket skratt och lite shopping. Vi var på rul och fick se en fin, frisk liten bebis med tummen i munnen innanför min navel. Återigen blev det frukostdejt hos familjen Hedman/Pettersson, det finns absolut positiva saker med morgonpigga barn!

Maj

Vi åkte till Rhodos där vi spenderade en underbar vecka i solen. Halvtid i graviditeten, och jag började få sammandragningar. Palina gifte sig och var så vackra så! För första gången träffade vi lilla Ted, och så fantastiskt fin han var och är.

Juni

Jag sydde vimplar till altanen och Astrids rum. Nationaldagen firades med karnevaltåg i hällregn. Vi köpte syskonvagn och cyklade många mil kors och tvärs. Ett besök hos Sara och Cornelia hann vi med, fika, lunch och många skratt. Crille byggde trädäck på framsidan, det gick snabbt och blev snyggt! En morgon satt det en ekorre på köksbordet. Vi firade midsommar hos min mamma och pappa i Småland, tillsammans med syster Jenny och hennes familj. På hemvägen gjorde vi ett stopp hos syster Jessica med familj, vilka vi även fick besök av en vecka efter att vi kommit hem.

Juli

Astrid matade sin mor med väldigt många jordgubbar. Det byggdes trädäck hos farbror Kocko. Jag hade semester i tre veckor. Crille var manisk med sitt vattnande av den nyinsådda gräsmattan. Vi besökte Ikea, Piteå Havsbad och Hägnans friluftsområde. Vi åkte till Lycksele med familjen Selström/Isaksson, bodde i stuga och besökte djurparken. Det blev surströmmingsmiddag med efterföljande bad i badtunna hos Sara, J och Cornelia, en av årets bästa kvällar! Syster Jenny och systerdottern Cassandra kom hit på besök, och vi fick tre fina dagar tillsammans. Husvagnen såldes, och överraskande nog gick vi plus! Kroppen protesterade totalt när jag kom tillbaka till jobbet efter semestern, och jag jobbade vad som visade sig bli min sista dag innan sjukskrivning och föräldraledighet.

Augusti

Jag blev sjukskriven, och ledsen över det. Kroppen ville inte vara med, och jag blev mer och mer stillasittande. Vi firade sju år tillsammans, och åkte till stranden så fort solen visade sig. Astrid började på förskolan, och har trivts väldigt bra. Det var en period på 1½ vecka när lämningarna var tråkiga, men annars flöt allt på utan problem. Vi besökte Frans, Lina och Lisen på Hästudden, dagens höjdpunkt för Astrid var nog att sitta i traktorn, min var absolut de smarriga foliepaketen med fisk som vi grillade. Unodagen firades med laxsoppa hos Palina. Vi åt middag och upplevde Bodens nattliv tillsammans med Kajsa och Daniel, åt surströmming i Bredsel, besökte skördemarknad och hade kvartersfest tillsammans med grannarna. En skön heldag i Älvsbyn hann vi också med, kollade kossor, åt skräpmat och lekte i lekpark. Jag spelade galet många omgångar av spindelharpan och åt middag med tjejerna från jobbet.

September

Vi hade kräftskiva med härliga kompisar, jag gjorde färdigt allt inför Åttans ankomst och kapade frisyren en ordentlig bit (och fy farao vad jag ångrar mig). Vi hade en härlig mysdag med Sandra, Filip och Hugo och Crille var ute i älgskogen under en helg. Jag fyllde 25, sydde ett babynest och blev sjukt taggad på att föda barn. Vi gjorde ytterligare en resa till Ikea, jag bytte mobil till en Iphone och är nu fast i Apple-träsket. Vi besökte förlossningen då Åttan lekte förstelnad, men allt såg bra ut. Jag hade nån förvärk här och där, och under några perioder veckan som var innan Elsa kikade ut 28/9 08:57. Utan tvekan det mest fantastiska som hände under hela året! Resten av månaden myste vi med vår lilla bebis och jag ammade, ammade och ammade.

Oktober

Vi började lära känna vår nya lilla familjemedlem, och hade många gäster som ville göra samma sak. Astrid och Crille var på bio, premiär för den lillas del. Elise kom till världen och vi åkte och hälsade på henne på sjukhuset, de små vännernas första möte. Första snön föll, men än skulle det dröja innan vintern kom. Astrid såg stjärnhimmelen för första gången, och oj så fascinerad hon blev! Vi tog höstiga promenader och det var strålande väder. Vi tjuvsmakade på skumtomtar och julmust. Elsa blev en månad, hade namnsdag och var gode arg mellan varven..

November

Jag började ha jullängt, och åkte till stan en kväll tillsammans med Astrid. Bara hon och jag, fantastiskt roligt och skönt. Vi träffades i föräldragruppen för första gången, de fyra små raringarna som gömt sig i våra magar var nog inte så brydda, men mammorna tyckte det var väldigt trevligt! Vi fick magsjuka alla fyra, dock två i stöten. Vedervärdigt var det, trodde nästan att jag skulle dö. Astrid började på gympa, och gillade bommarna bäst, en liten lindansare kanske? Vi julpyntade och fotade barnen till julkort och julklappar, det senare var lättare sagt än gjort. Jag träffade ytterligare ett gäng mammor i en mammagrupp med Anna som gemensam nämnare, det är så roligt att träffa de som är i samma fas i livet och de är så härliga allihop. Ger föräldraledigheten en fet guldkant!

December

Vi åkte till syster Jess, John och Ted i Stockholm och träffade dem, mina föräldrar och min syster Linda och Daniel. En mycket trevlig helg! Astrid fyllde två, och jag kunde (eller kan fortfarande inte) förstå vart tiden tog vägen. Det kalasades i flera dagar och vi kollade på kyrkis luciatåg där Astrid var med. Vi gick all in med julpyntet och skickade julkort. Anna, Steffo, Edvin och Klara förgyllde en kväll på Kullenvägen, mycket välbehövligt med underbart sällskap som laddade batterierna. Syster Jess och Ted hälsade på hos oss i några dagar, så fint det är att få dela småbarnstiden med sin syster, älskart! Julen firades i Bredsel med alla på plats, och jag åt stora mängder av svärmors ljuvliga sillsallad. Vi fick fina julklappar alla fyra, och Astrid var i himmelriket då hon fick ha fastrar, farbror, farmor, farfar och de fyrbenta vännerna omkring sig. Nyår firade vi in med familjen Stråmek, vi åt gott, jag och Kajsa fick stryk i Sequence, Astrid och Sally var pigga som mörtar över tolvslaget och vi stupade glada och trötta i säng när 2013 just börjat. Och vilket år det ska bli!