lördag, januari 12, 2013

Det svarta hålet

Häromdagen läste jag Kitty Jutbrings blogginlägg om "det stora svarta hålet", som en del föräldrar hamnar i efter att deras små kommit till världen. Och jag blev så ledsen, för precis så känner jag.

Elsa har inte varit någon walk in the park, det har varit skrik, ett oerhört närhetsbehov, sugbehov och en mammighet som inte kan vara av denna värld. Ett tag skrek hon som en stucken gris så fort någon annan än jag ens tog i henne, och när hon kom till min famn så blev hon knäpptyst. Väldigt glada har vi varit över att det finns åtminstone en famn hon känner sig riktigt trygg i, men det har varit påfrestande att ha en Elsa som utväxt på sin kropp i veckor/månader, trots att hon är så fin och underbar.

Eftersom att jag varit så låst till Elsa så har jag känt mig otillräcklig till Astrid. Om jag lämpat över Elsa till en annan famn och försökt att inte höra de ledsna tjuten när jag duschat/lekt med Astrid/skalat potatis så fick jag dåligt samvete. Den där tvåbarnsglädjen har inte riktigt infunnit sig hos mig kan man säga, för hur jag än vänder mig så har jag arslet bak och någon är ledsen. Antingen Elsa för att hon befinner sig mer än en decimeter från mig och mina bröst, eller Astrid som pekar på nappflaskan och säger att "-Pappa mata Elsa den, mamma vara mej?".

Allt som haft med Elsa att göra har känts som krav och måsten, som att det hängde på mig om hon ska vara glad och nöjd. Pappan har varit och är så exemplarisk och gör allt vad han kan för att få henne tillfreds, att avlasta mig när jag har Elsa fast i famnen och försöker se till att jag och Astrid ska få den tiden själv tillsammans som vi båda två behöver. Han trugar med napp efter napp av olika fabrikat, sjunger, dansar och hoppar omkring som om han hade eld i baken och ger ersättning eller pumpad mjölk i flaska. Det funkade inte alls från början, men de har gjort framsteg.

För några veckor sedan blev det bättre. Nu kan hon somna och sova en stund i Crilles famn om hon är nyäten och riktigt trött. Ibland kan hon sova själv i en halvtimme om jag matar henne till sömns eller lyckas söva henne i vagnen och den förtsätter rulla. Men fortfarande känner jag hur stressen rusar i kroppen då hon knorrar och tjuter till, nu börjas det igen och det hänger på mig. Mitt ansvar, ingen annan kan göra något, och misslyckas du så är det kört. Det har känts så ensamt och jobbigt, man ska inte behöva längta efter att ens lilla bebis blir större och det här tillståndet magiskt ska försvinna, man ska inte ha ont i magen då man går och lägger sig på kvällen för att man vet att imorgon blir det samma sak igen. Man ska inte behöva ha skuldkänslor för att man blir så jäkla trött och tänker att NU GER JAG UPP när man blivit väckt minst en gång i timmen under hela natten.

Den här veckan vände det. Det har varit så roligt, bra och underbart. Jag och flickorna har hittat någon slags gemensam rytm, Elsa är så mycket gladare på dagarna, det är bara kvällarna som kan vara tjorviga, och om nätterna så är jag mänsklig napp men det funkar utan problem. När jag varit såhär glad och lycklig över allt under veckan så märkte jag att det inte varit så bra sen Elsa kom. Det är ju såhär det ska vara! Och det känns inte bra alls, tre månader av vår tid tillsammans har varit jobbig och nedsvärtad av tråkiga tankar och tårar emellanåt. När vi varit med vänner eller hittat på saker så har det varit så mycket lättare, men när vi varit själv så har det känts jobbigt.

Nu siktar vi framåt med fler bra dagar och veckor, och jag önskar att Elsa ska börja gilla nappen, det skulle göra livet så mycket enklare för hela familjen. Och jag är så otroligt tacksam för att jag delat och delar allt det här med världens bästa sambo och pappa, utan dig hade jag lagt mig i sängen och självdött av frustration.

Den senaste tiden har jag mellan varven inte känt igen mig själv, men nu säger jag HEJ HANNA! Kul att ses och välkommen tillbaka!


15 kommentarer:

  1. Anonym15:22

    Vad skönt att det börjar kännas bättre för dig, jag håller tummarna för att det är en ny bra period som börjar nu.

    Precis sådär hade jag det med vårt första barn (du beskriver det så bra), jag fick panik så fort hon vaknade... Insåg det dock inte förrän efteråt när de där bra dagarna dök upp.

    Vill skicka lite styrka och vänliga tankar till dig.

    /Linda

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint skrivet! Och hemskt skönt att det vänder.

    Jag fastnade också STORT i Kittys blogg. Två timmar första gången, och som tur var sov D den dagen länge, just då jag hittat bloggen, för det var så skönt att läsa en blogg där någon satte ord ordentligt på allt som inte är rosa och fluffigt.

    Jag har inte riktigt trillat i det där djupa hålet, men jag är ju ensam ganska mkt på en plats där jag inte känner någon, eftersom M jobbar borta och jag måste räcka till dygnet runt oavsett hur jag själv orkar eller mår, och när pappan kommit hem, så måste jag räcka till precis lika mycket PLUS räcka till åt honom också, då han har varit ganska nere sen hon kom. Babybluesen fastnade hos hnm istället för hos mig kan man säga. Och det är fasen inte enkelt.

    Jag har också önskat vissa dagar att hon bara ska bli större så att det blir enklare och nu när hon är det, så önskar man att hon inte haft så bråttom att bli "stor".

    Framförallt önskar jag att M ska få tillbaka sin gnista, så att man kan få vara glad igen allihop.

    All heder åt oss Hanna, åt dig, åt mig och åt alla morsor o farsor som kämpar därute för att våra ungar ska vara trygga och le och känna sig älskade hur jobbigt det än är!

    <3

    (På kvällspromenaden häromdagen, när hon tittade upp på mig från babybjörnen och flinade stort kom jag ihåg hur det var första två månaderna. För att öht komma ut med hunden fick jag lägga henne till bröstet, se till att hon åt och sen på nåt sätt knyta fast henne där med en handduk eller fleecefilt, för annars vrålade hon sig blå, så fort vi inte bara låg still. :P )

    SvaraRadera
  3. sofia hüb19:17

    Du gör det så bra Hanna! Det kommer lösa sig :)
    kram!

    SvaraRadera
  4. Elin Grundstrom Tidigare (lantdrom)19:49

    Du är så stark som vågar skriva ner dina känslor och tankar. För mig har det varit precis likadant men med mitt första barn. det var en magisk gräns vid tre månader då blev allt mycket lättare och det var inte förrän då jag kände att det var roligt att ha barn. nu är han hur go och glad somhelst. Och man ska inte ha dålig samvete att man inte kunde ta tillvara p´å de månaderna utan istället njuta av de vi har framför oss. styrkekramar till dig Hanna

    SvaraRadera
  5. Anonym21:28

    Skönt att det verkar ha vänt! Massa kramar

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  6. Jag skrev lite kort om det på min blogg, som nu i princip är nedlagd. Jag drabbades också av en förlossningsdepression och hade svårt att hitta lyckan i allt. Sen kom sommaren, min man var hemma och jag mådde bättre. När han började jobba igen i höstas kände jag mig mycket mer stabil, vi hade fått in lite rutiner och det kändes helt okej att vara själv med barnen på dagarna igen. Han var ju ändå hemma på kvällarna och helgerna.

    Men sen i slutet av oktober åkte han på tjänsteresa och var borta hela veckan. Jag var inte orolig innan, men det blev en riktig helvetesvecka som sög åt sig all min energi, och det tog nästan två månader innan jag hade hittat tillbaka till mig själv igen. Mitt ljus i mörkret då hade varit att han skulle vara hemma i tre veckor över jul och att vi skulle kunna hjälpas åt med barnen och umgås som familj. Tre dagar innan hans semester fick han ryggskott så han knappt kunde röra sig, så istället för att få avlastning fick jag ännu mer jobb att göra eftersom han inte kunde göra någonting. Efter ryggskottet blev han sjuk, sen blev jag sjuk och fick även jag ryggskott! Det var inga roliga tre veckor alls och jag mådde skitdåligt. Nu har han börjat jobba igen och vi börjar repa oss i familjen igen. Om två månader börjar jag jobba. Det känns lite hemskt att säga det på ett sätt, men jag längtar tillbaka till jobbet. Vill inte vara hemma längre, mår dåligt av det.

    Jag älskar mina barn och skulle aldrig vilja vara utan dem, men att vara tvåbarnsmamma till två så små barn är verkligen ingen dans på rosor. Det har gått upp och ner hela tiden, och nu är jag på väg uppåt som tur är, men man vet aldrig när man trillar ner i det där hålet igen.

    Kämpa på, du är den bästa mamma du kan vara åt dina barn! Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Usch vad jobbigt när den där riktigt första bebistiden inte blir sådär mysig som man såklart hoppas att den ska vara.
    Det är det här som känns jobbigast med att få ett till barn, att bebisen är en som vill bli buren hela tiden och som inte alls är nöjd med att bara ligga en stund på golvet.

    Jag hoppas dock att det håller på att vända för er nu och att lilla Elsa blir en mer nöjd bebis och att hon kan börja acceptera pappas famn lite längre stunder. Kram!

    SvaraRadera
  8. Anonym08:50

    Tack för att du delar med dig av även det som inte är rosa skimmer. Sånt behöver vi läsa för att inse att alla andra inte alltid har det så där puttenuttigt som vi tror. Tack!!

    SvaraRadera
  9. Anonym15:25

    För oss blev det exakt samma visa med dotter nr2 som ni har det med Elsa. Jag uppskattade inte min dotter riktigt förrän hon var nästan 2 år!! Hon var så fruktansvärt påfrestande och sög så mycket energi ifrån mig. Man brukar säga att det negativa överväger det positiva. Så var det inte i detta fall.

    Nu är hon min lilla solstråle på 3 1/2 år och med sådan charm att det är inte klokt! Hon är en fantastisk liten människa.
    Jag har inga problem att prata om detta och känner inte det minsta dåligt samvete och det ska inte du heller göra!

    Men jag har fortf "men" efter allt tjorv som var. Jag får panik bara att tänka på små bäbisar och en nr 3 kommer aldrig innanför dessa väggar! Abort, abort, abort!! Det säger jag trots att vi har varit på gränsen till ivf (inte med nr 2 dock). Jag blir inte alls så där salig som så många blir av bebisar. Allt jag ser är en börda. Det säger jag trots att jänta nr1 var en fantastiskt glad och nöjd bebis som gjorde att jag svävade på rosa bebismoln.

    Det är tillåtet att känna som du gör och som du gjort.
    Kram!

    /Tess

    SvaraRadera
  10. Det är med både en tår i ögonvrån och en värme i hjärtat som jag läser det du skrivit. Nä, det är ju inte så där som man förväntar sig att livet som tvåbarnsmamma ska bli liksom. Men jag är så otroligt glad att ni äntligen börjat komma lite i fas och att den sanna glädjen börjar infinna sig! :)

    Många stora kramar!

    SvaraRadera
  11. Linda: Tack snälla du för din kommentar!

    Lisa: <3 Är så glad att du finns!

    Elin: Tack Elin för din kommentar, det är ju precis nu vid 3 månader som det vänt för oss också..En magisk gräns måntro?! Försöker att inte tänka på det vi missat, precis som du skriver, för vi har ju så många roliga månader framför oss :) Kram!

    Tess: Fram tills nu så har jag haft dåligt samvete och tyckt att det varit "dåligt" av mig att inte kunna uppskatta den fantastiska lilla älskling som vi fått, men nu inser jag att det inte är något jag själv kunnat påverka. Nu ska jag istället fokusera på det positiva framöver och bara pussa på min lilla skatt så mycket som jag orkar och hinner med :) Tack för din kommentar! Kram!

    SvaraRadera
  12. Va skönt att höra att det blivit bättre! Det är ett ämne som det måste pratas mer om!

    <3

    SvaraRadera
  13. bamsekram <3
    känner igen mig från att vi fick Tindra, de första månaderna var allt annat än små rosa moln och jag är smått orolig att hamna där igen när tvåan kommer,men hon jag går och pratar hos menar att det ska gå bra så vi håller tummar för det....
    Starka du som vill dela tankarna med oss >3

    SvaraRadera