onsdag, februari 27, 2013

Lilla pricken

Idag har vi varit till barnmottagningen för att träffa en läkare och göra pricktest. Pratet blev mest upprepningar av hur hon har mått den senaste tiden, och så skickade hon iväg en remiss till dietist.

Pricktestet visade negativt på mjölk, men det kan tydligen vara missvisande på så små barn. Testet på ägg visade dock positivt, vilket överraskade. Nu ska Elsa alltså inte få i sig varken mjölk eller ägg, vilket innebär att jag under amningstiden ska vara utan gluten, laktos, mjölk och ägg. Lite klurigt!

Vi börjar med att jag ska prova havrebaserade "mejeriprodukter", en del glutenintoleranta tål nämligen dem, en del inte. Jag reagerade för flera år sedan, men hoppas att det nu ska funka. Har hittat några köpesbröd som jag får äta tills jag kommit på hur jag ska kunna kombinera alla allergier i de recept jag vanligtvis använder eller hittar nya.

Hoppas att remissen till dietist kommer snabbt, känner att det vore skönt med lite tips och råd!



10 kommentarer:

  1. Anonym19:26

    Förstår att det är lite klurigt. Hoppas det snart löser sig. Pratade med vår Bvc-sköterska och hon börjar misstänks att Nils är allergisk mot mjölkprotein. Hon skulle rådfråga läkare och återkomma senare i veckan.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  2. men oj, förstår att det känns svårt nu. Jag hoppas och tror att ni kommer att få en tid fort till dietisten.

    SvaraRadera
  3. Oj, det ska inte vara tvärenkelt! Hoppas som du säger att ni snabbt får träffa en dietist. Tur att du verkar vara duktig, så det kommer gå galant! :)

    SvaraRadera
  4. Schär har gf, vetefritt o havrefritt som även är mjölk- o äggfritt. Semperhar en del kakor. Svårast är muslimer där det mesta innehållerhavrefiber. Tål ni soja? Smakar bättre än havre- o risalternativen. Du får kika in på min veggoblogg. Har ätit spannmålsfri veganmat i flera år:-). Alltså även ägg- o mjölkfritt. Kram

    SvaraRadera
  5. Linda m. Mileon06:39

    Så meckigt men det grejar ni! Hoppas kallelsen till dietist snart kommer så ni får lite tips. Finns även bra trådar på FL gällande kostallergier :-)

    SvaraRadera
  6. Hade inte Jennys barn också ganska mycket allergier också då de var små?? Du har inte fått några tips av henne?

    SvaraRadera
  7. Oj, vilken omställning! Är det nåt som kan växa bort, eller är det skrivet i sten nu att hon aldrig kommer att kunna käka ägg? *noll koll på såna typer av allergier*

    SvaraRadera
  8. men stackare vad äter man då? kram

    SvaraRadera
  9. Anonym20:02

    Ved knepigt! Hoppas att ni kan få lite råd snart.

    SvaraRadera
  10. Erika: Det finns stor chans att bägge allergierna växer bort (hoppas, hoppas, hoppas) :)

    SvaraRadera