torsdag, juli 01, 2010

Cravings? Bullshit!

Jag har blivit väldigt förtjust i yoghurt och mjölk. Reflekterade inte över det förrän i morse, och kom sedan på vad som stått i något av de senaste veckobreven över vad som händer i magen. Nu utvecklas 23:ans skelett för fullt, och då behövs det kalcium, vilket det finns massvis av i just det-mjölkprodukter. Där har vi nog förklaringen över att min tidigare avsmak för mjölk är som bortblåst och ersatt med ett begär. Kroppen vill ha kalcium!

Sen att jag tror att det är samma sak med alla cravings, det är en annan femma. Lyncha mig för all del, men jag tror att många kvinnor tillåter sig att stoppa vad man än är sugen på i munnen just för att man är gravid eller har pms. Alla blir galet sugna på godis/choklad/kakor osv nån gång, oavsett om man är gravid eller inte, men vi har ju fördelen att alltid kunna hitta en giltig ursäkt till det.

Sen att man blir galet sugen efter salt-det kan förklaras med att kroppen har saltbrist. Måste man ha salta sillar då? Sött-lågt blodsocker, måste man verkligen ha gelehallon då, osv. Alla begär kan förklaras, och om dom är befogade eller inte kan man ju fundera över.

Stackars karlar, dom ska gå med på att måsta åka till Ica och köpa chokladkakor för att deras kvinnor har pms och MÅSTE HA, men när dom kommer dragandes med sina mansförkylningar blir dom utskrattade. Nä, jag tror att cravings i 99% av fallen är skitsnack.

3 kommentarer:

  1. Jag har egentligen inte haft några cravings sen jag blev gravid! Möjligtvis att jag är sugen på surt ibland, vilket botas med lite nypressad citronsaft eller grape. Annars har jag mer "hang ups", alltså om jag märker att jag KAN äta nått utan att kräkas eller bli dålig efter så vill jag automatiskt ha massor av just det. Nu på det senaste har det varit melon, vilket är bra för vätskebalansen också.

    SvaraRadera
  2. Emma Larsson11:29

    Alltid lika kul att läsa din blogg! :P

    SvaraRadera
  3. Ha - precis så tycker jag också! Och nog lyckades jag ganska bra under min graviditet att tänka på det rationella sättet. MEN, faktiskt (!), det var svårare att motstå sötsuget än vad det brukar vara.

    Men jag tror fortfarande inte att det var på grund av hormonerna, utan snarare för att jag blev tvingad till inaktivitet (vilket de flesta gravida blir mer eller mindre) och det triggar sötsuget ännu mer.

    Du får se om min teori stämmer med dig!

    SvaraRadera