tisdag, april 17, 2012

Vecka 18 (17+0)

Nu har jag gått upp två kilo i vikt sen inskrivningen, tror jag iallafall. Jag var dum nog att ropa hej innan jag hunnit över bäcken av illamående, förra veckan hade jag 5/7 kräkdagar och det känns nu ungefär som i början av graviditeten. Men det går nog över tids nog! Om inte så överlever jag då 23 veckor till. En molande huvudvärk har flyttat in i mitt huvud, vet inte om det kan vara järnbrist, högt blodtryck eller vad? Ska ringa MVC imorgon och höra.

Jag känner något som liknar rörelser då och då, men kan inte säkert säga att det är bebisen som rör på sig. Igår är jag dock säker på att storasyster fick en spark i ryggen när hon satt tillbakalutad i mitt knä. Några gånger har jag känt "hårda delar" på utsidan av magen, precis som när bebisen är större och man kan känna kroppsdelar genom huden. Darlingen fick också känna för någon dag sedan, det kändes häftigt, ett tecken på att det inte bara är bulla där innanför naveln. Efter en stund blir hela magen mjuk igen, tror att det är då bebisen simmar ut mot ytterkanten som den går att känna.

Svettkörtlar utvecklas nu över hela den lilla kroppen, vid väntar med spänning på stinkande tonårssvett.


6 kommentarer:

  1. Vilken söt liten mage :) kan knappt bärga mig till jag själv blir gravid!

    SV: Jo, jag har flyttat så nu har jag fått ugn, inte en dag för sent! :)

    Jo, jag brukar också sätta det men jag gillar inte varm ananas så jag äter kall på sidan om :)

    SvaraRadera
  2. Redan vecka 18! Känns som du kommer i fatt ;)

    SvaraRadera
  3. Nä fy för kräk! Men alltså, vad fin du är! Och vad spännande det är att följa din graviditet!

    SvaraRadera
  4. Jag vet att jag har sagt det förut men jag måste säga det igen, du är så himla fin! Och vad roligt att äntligen få börja känna att det busar runt någon där inne. :)

    SvaraRadera
  5. Du har sån fin bebismage! :)
    Förresten är Astrid väldigt lik dig på en bild längre ner när ni kikar på findus, hittills tycker jag mest hon varit lik sin far :)

    SV: Ja precis, jag hinner inte riktigt med någon blogg alla dagar ;)

    Ja det är heelt underbart att ha lilla Märta här, även om man inte har så mycket tid till annat :) Det är ju henne vi längtat efter och allt som hör till!

    Jag förstår att du längtar efter den lill* i magen! Jag kan säga att jag saknar tiden med Märta i magen, eller kanske snarare längtar till när/om ett syskon vill flytta in i magen :)

    Kramkram!

    SvaraRadera
  6. Fin mage!

    Spännande med lite rörelser där inne. :-)

    SvaraRadera