fredag, september 03, 2010

Försäkringskassan, jag hatar dig litegrann

Det är ju alltid lika trevligt att ringa till försäkringskassan. Att sitta i kö i hundra år gör mig ingenting, jag kan roa mig med något under tiden som minuterna tickar. Men att man får prata med en jäkla surkart som uppenbarligen vaknat på fel sida har jag mindre överseende med. Ska man ha ett jobb där man svarar i telefon och ska hjälpa folk efter bästa förmåga så kan man väl åtminstonde FÖRSÖKA att vara lite trevlig? Att bara fräsa till svar så fort det ställs en fråga och inte visa sig det minsta intresserad av att hjälpa till tycker jag inte hör till att vara serviceminded.

Jag ska skicka in en blankett som innehåller uppgifter om inkomst och årsarbetstid, och det går att fylla i för deltid eller varierande arbetstid. Jag är ju anställd på deltid 25 timmar/vecka, men har sedan jag började på KappAhl i Boden jobbat mellan 107 och 132 timmar/månad vilket ju blir mer. Givetvis vill jag få en så hög föräldrapenning som möjligt, och undrar vad som ska fyllas i för att det ska vara till min fördel? Det ville inte (ursäkta) kärringen på försäkringskassan svara på, utan hon menar att det ska min chef ringa till försäkringskassan och fråga (det är hon som ska fylla i blanketten). Varför kan hon inte svara på det på en gång så jag vet om jag ska skicka in papperna som jag har framför mig på köksbordet eller om chefen ska skriva nya?

Nu ska jag tänka på något roligare så att inte hela dagen blir förstörd. Det börjar vara hög tid att packa väskan och bege mig mot badhuset innan jobb 12-19.10. Bastun-här kommer jag!

4 kommentarer:

  1. Sandra18:48

    Ja för sitta i kö i telefonen har ju verkligen chefer tid med att sitta och göra?! Är rädd för alla instanser som har med oss människor att göra. Dom har ju helt tappat greppet. Kram

    SvaraRadera
  2. Haha! Försäkringskassan, ja fy sjutton. Nu har jag ju, tack och lov, i överlag endast talat med trevligt folk i telefonen, men att fylla i deras blanketter rätt är ju ta mig tusan omöjligt. Och även om man fyllt i allt rätt så är det inte säkert att DE gör rätt. Se bara på min föräldrapeng jag tog ut nu i sommar, haha, de lyckades nolla min SGI så jag fick ut en fjärdedel av vad jag borde fått. Efter ungefär åtta samtal och femtio nervösa sammanbrott så fick jag mina pengar. Jag tror att det är försäkringskassan som gör så att folk blir sjuka och går in i väggen, haha!
    Lycka till med blanketterna...

    SvaraRadera
  3. Man ska tydligen ringa fredags kvällar då är det mindre kö eller göra som jag, gå in påden lokala FK för tro mig då är det enkelt och man slipper göra om..

    SvaraRadera
  4. Jag håller tummarna för att jag inte får tillbaka de papper jag nu skickat in, utan att jag i veckan eller nästa vecka får veta vad min SGI landar på :)

    SvaraRadera