onsdag, juni 08, 2011

Recension av sovning i eget rum

Inatt vaknade Astrid 2 ggr för mat och 1 gång för saknad napp. Dessutom åt hon 1 flaska vid första tillfället och endast ½ vid det andra, kanske hjälpte det att blanda i lite olja som de tipsade om på BVC igår, för annars äter hon alltid 2 fulla. På ett tag kanske hon klarar sig på en flaska, men så länge hon inte nöjer sig med nappen eller närhet då hon vaknar blir det mat.

På BVC säger de att efter 6 månaders ålder ska de inte behöva äta om nätterna, men jag tror inte det skulle funka för vår matfriska lilla tjej. Vi ska prova att tillsätta olja/fett i all mat för att se om det förändrar något, kanske mättar det mer och gör att hon håller sig mätt över natten. Tidigare har jag bara tillsatt i den hemlagade maten, aldrig i burkmat, gröt eller välling.

Om eget rum har positiv inverkan på den lilla är ju lite tidigt att säga efter 1 natt, men för min sömn var det KATASTROF! När vi gick och la oss sa jag ängsligt till Darlingen "-Tänk om jag vaknar mitt i natten, inte ser henne och tror att allt var en dröm?". Han föreslog att jag isf skulle gå och titta in i hennes rum, för där låg ju beviset på att den där drömmen nu är verklighet. Jag får nog rama in ett foto att ha på sängbordet som påminnelse, haha.

Jag vred och vände på mig till efter klockan 12, då steg jag upp och hämtade ett glas vatten. Givetvis kunde jag inte hålla mig från att kika in hos lillan också, och nog såg hon ut att ha det väldigt bra. Somnade innan 01 iallafall, men ställde väckaren på 07 så att jag ska vara riktigt trött och somna lätt ikväll.

Slutsatsen lyder att det känns som att eget rum är en bra idé, så tummen upp för den här natten!



Min lilla skatas nya bo

5 kommentarer:

  1. Vad härligt att det gick så bra för henne. Jag blir ännu mer sugen nu att låta henne sova i eget rum. Idag har jag i alla fall varit och köpt myggnät till fönstret så ett steg närmare eget rum har jag kommit ;-)

    Hur gjorde ni då ni var i Turkiet, smorde ni in Astrid med solskyddsfaktor? Jag funderar lite på hur jag ska göra. Har köpt hem 50, så jag tänkte smörja henne men de säger att man inte ska göra det på barn under 1 år, men är det inte bättre att smörja in barnen istället för att de ska bränna sig?!

    SvaraRadera
  2. Hon har så himla fint rum eran tjej! Hur gjorde du när du sydde myshörnan-täcket/madrassen?

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att det gick bra! :)

    SvaraRadera
  4. Filippa: Hittade ingen blogg att svara på, så jag skriver här och hoppas att du ser det :)

    Kuddarna runt om är vanliga huvudkuddar från Ikea, och "botten" är en spjälsängsmadrass och ett täcke (även dom från Ikea). Jag tog ett lakan, vek det dubbelt och sydde raksöm längs båda sidokanterna så bara kanten mitt emot viket var öppet. Där stoppade jag in madrassen och det dubbelvikta täcket, och vek sedan om kanten innan jag la den på "anti-halkmatta". Även den hade jag köpt på Ikea ;)

    Lätt som en plätt och jag hoppas att du förstår min fantastiskt dåliga förklaring :D

    SvaraRadera
  5. Tack för förklaringen Hanna! Har just nu bara en madrass, men din lösning såg mycket mysigare ut! (Min blogg är låst, därför kan du inte se den, skulle du vilja läsa om en tili småbarnsmorsa kan du maila mig på fzanden@yahoo.se).

    SvaraRadera