onsdag, november 20, 2013

Att sova gott

Nu är det dags för en av mina favoriter bland föräldrarelaterade samtalsämnen, nämligen att sova, eller att inte sova. Idag har jag verkligen märkt hur stor skillnad det gör på hela familjens humör när vi sovit ordentligt under natten. Barnen är gladare och piggare, föräldrarna har mer tålamod och är även vi oerhört piggare. Igårkväll somnade barnen i vanlig tid (kring 19), jag och Crille somnade vid 22 (ovanligt tidigt), Astrid kom övertassandes till oss mitt i natten (och somnade om på en gång), Elsa sov i sin säng till 06:10 (då hon tyckte att det var morgon). TJOHO! Det ledde till att Elsa har haft betydligt färre ilskna utbrott än vanligt, idag höll det sig till tre tillfällen:

1. Hon fick inte bära runt på en bajsblöja
2. Hon fick inte ha på sig mina skor när vi skulle gå ut, utan fick ha sina egna
3. Hennes far tog av henne en ask som hon höll i handen, för att kunna ta av henne kläderna vid blöjbyte

Det är inte lätt att vara ett! Att vara förälder till en ettåring med vilja av stål är dock, som sagt, mycket lättare med en god natts sömn i bagaget. Fler såna nätter önskas, tack på förhand kära barn.


Att sova i kundvagn på Willys var tydligen en hit!

3 kommentarer:

  1. Anonym18:56

    Sömn gör så mycket! Tänk om barnen kunde inse det också ;)

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  2. Anonym20:03

    Säger detsamma, är så himla stor skillnad framför allt på ens eget tålamod.

    SvaraRadera
  3. Sömn vad är det för nåt... ;-) Önskar så att vi får till Cornelias sovtider. Hon har nu haft en period på två veckor ungefär då hon vaknar före attans på morgonen eller borde skriva natten istället. Imorse vaknade hon 03:30 och det spelar ingen roll hur länge hon är vaken på kvällen. Känner mig själv som en zombie :-(

    Jag är jättesugen på att gå på Olearys och äta deras burgare, är du sugen på att följa med nån kväll?

    Kram

    SvaraRadera