tisdag, december 21, 2010

Mama-status 10 dagar efter förlossningen

En och en halv vecka efter förlossningen så är kroppen i obalans men det mesta funkar bra. Svanskotan gör stundvis vansinnigt ont, men så länge jag tänker på hur jag sitter så är det hanterbart. Har ännu inte tagit mig ut på någon promenad då det antingen varit svinkallt eller snöstorm, och kroppen är rastlös efter 10 dagar utan ordentlig motion. 5 av 6 graviditetskilon lämnade jag på BB, och sen vi kom hem har ytterligare 2 kilon trillat av, lite besviken är jag då jag hoppades att något skulle stanna kvar. Mina fötter har fått en knäpp och börjat svettas, vilket dom aldrig gjort tidigare. Trots att jag snittar på tre sockbyten om dagen så är jag fuktig och kall om fötterna konstant, fräscht va?

Känslorna åker berg&dalbana lite nu och då, imorse var jag ledsen över att jag knappt har något att klä på mig som är både fint och amningsvänligt, häromdagen hörde jag en fin låt och då trillade tårarna. Det går över lika fort som det kommer, och är inte särskilt konstigt med alla hormoner i kroppen som inte vet vart de ska ta vägen. Lika frustrerande varje gång dock, då jag inte anser mig ha någonting i världen att gråta över.

Jag är livrädd att glömma något från förlossningen, kan inte komma mig för att byta startsida från varktimer.se där de sista värkarna vi klockade fortfarande är registrerade. Jag vill inte missa en sekund med våran lilla tjej och det känns som att de senaste 10 dagarna gått alldeles för fort. Jag vill vara kvar i bebisbubblan för alltid och bara mysa hela dagarna.

Magen 8 dagar efter förlossningen

7 kommentarer:

  1. Åhå - jag ser att vi går runt i likadana mjukisbrallor :P

    Jag har också gått ner alla kilon och lite till men i mitt fall är det bara bra. Hade ju lite extra.

    Hur som helst så låter det som du mår bra och det är ju det allra viktigaste. Och bebisbubblan är mysig men tänk bara på allt mysigt som kommer sen också, med lite större barn! Det kommer vara mysigt i många år. :)

    SvaraRadera
  2. Så kul att du skriver hur det känns så här efteråt, för det är ju faktiskt nåt iaf jag funderar över...

    Ta hand om er!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. jag hade aldrig kunnat ana att det skulle gå så fort att tappa så mycket på så kort tid. och magen är ju ett minne blott. kanske på gott och ont : )

    SvaraRadera
  4. Tydligt att du är i fantastisk form! Det har lönat sig att sporta sig igenom graviditeten :)

    SvaraRadera
  5. Anonym11:00

    Wow, jag är imponerad av din lilla mage! Kram på dig, Anna L

    SvaraRadera
  6. Den där fotsvetten är inte fotsvett utan vätska som kroppen gör sig av med (fint nog via fötterna) som du samlat på dig under graviditeten.

    =)

    SvaraRadera
  7. Haha, även jag har såna byxor :)
    Vad besviken du ser ut över att magen är borta! Kram och GOD JUL!

    SvaraRadera