torsdag, september 29, 2011

9 månaders slitage-9 månaders återhämtning

Jag har på flera håll hört att det efter en graviditet tar kroppen lika länge att återhämta sig som det tog att förändra den. Ett exempel kan vara att de kilon du gått upp under 9 månaders graviditet ska få ta 9 månader att göra sig av med.

Nu har jag inte jagat några kilon (eller ja, jag har ju försökt få tag i några som ville stanna kvar), men har haft det tänket i bakhuvudet när det gällt träningen. Jag har inte haft några större krav på kroppen, utan låtit den styra. Den senaste tiden har jag varit så slö att det inte är klokt, det har endast blivit barnvagnspromenader sen innan jag fick den där härliga hostan för ungefär en månad sedan.

Om några dagar återgår jag till arbetslivet, och då ska det även bli nystart med träningen har jag tänkt. Då jag kommer åka buss till jobbet och det inte alltid passar så bra med tiderna, så kommer jag gå och träna de dagar jag kommer till stan ett tag innan jag börjar. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska göra ett nytt försök med styrketräningen eller om jag ska simma. Kanske både och? Och så varva med löpning tills det blir för kallt för min mesiga hals.

Jag har ju ett tag till att fundera ut en bra strategi inför beach 2012, men jävlar i min låda så stark min kropp ska bli! I takt med att Astrid växer så blir det ju tyngre för kroppen att lyfta och bära henne, och jag vill vara i bra form den dagen vi börjar försöka övertala ett litet syskon att flytta in i magen. Är väldigt övertygad om att min fysiska form var en bidragande orsak till att min kropp klarade graviditeten med Astrid så bra.





Jag och Masse tränade duktigt i vintras!

1 kommentar:

  1. Åh vad bra! Jag borde verkligen komma igång med träningen, har tänkt "nu i veckan" så många gånger så jag vet inte. Nu har jag också en hosta att skylla på men sen så!

    Å andra sidan så har jag barnvagnspromenerat benen av mig så riktigt helt på latsidan har jag inte legat, men nu vill jag komma igång med armar och mage/rygg också. Tänker som du att när det är dags för syskon vill jag vara i bra form!

    SvaraRadera