måndag, februari 10, 2014

Vår resa till Las Meloneras, Januari 2014

Vi reste med Fritidsresor till Blue Star Cay Beach, Las Meloneras på Gran Canaria. Bilderna på Fritidsresors sida stämmer väldigt väl överens med verkligheten.

På dagarna låg temperaturen kring 25 grader, på kvällarna strax under 20 grader. Det blåste kraftigt flera av dagarna när vi var där, men vi fick höra att det inte var normalt väder. Vattnet i havet var inte så värst varmt, men badbart. Svalkande dock!

Vårt generella intryck av Gran Canaria (när vi besökte Puerto Rico och Playa de Ingles) är att det kändes gammalt, både när det gäller byggnader, standard och semesterfirare. Jag har aldrig sett så många pensionärer på samma ställe! Det gick att hyra permobil per vecka, bara en sån sak. Området Las Meloneras (där vi bodde) kändes nyare, modernare, lyxigare och dyrare. Strandpromenaden var fantastisk, där gick vi många, många mil.

Blue Star Cay Beach var ett fint hotell med välskött hotellområde. Dock känns det som att charterbolagens ännu barnvänligare alternativ är grejen för oss. Barnpool, lekpark och aktiviteter med Bamse räcker visserligen långt, men vi upplevde att vi var lite i vägen med barn och barnvagn i restaurangen och vid poolområdet. Det har vi aldrig upplevt tidigare på Blue Village- eller Sunwing-hotell där det är bra med plats och väldigt anpassat för familjer med barn. Personalen i restaurangen var alla jättetrevliga och hjälpsamma (en av dem torkade Elsas snoriga näsa när hon gick runt och plockade disk), men personalen i receptionen var verkligen inte hjälpsamma eller trevliga överhuvudtaget.

Glutenfria frukostkorgen får två tummar upp!

Bamses play-house var jättefint! Öppet varje dag för barn att leka där i sällskap av en vuxen, och en eller flera Bamse-aktiviteter (Bamsegympa, pizzalunch, frukostparty, Bamsepicknick) dagligen. Ingen av barnen var dock så intresserade (läs: antingen obrydda eller livrädda) av själva Bamse, men att leka i hans hus var väldigt uppskattat.

Frukostparty!

Vi flög med det danska bolaget Jet Time, som hade fräscha plan med bra benutrymme, god mat och inte försökte sälja grejer i parti och minut. Barnen fick ritblock och pennor efter ungefär halva resan på ditvägen, och man kunde hyra en liten surfplatta av äldre modell för 30 kronor per resa. På den fanns flera nyare barnfilmer, flera vuxenfilmer och några spel. Inga skärmar fanns i taket, så därför hade vi förbokat en i förväg, och det ångrade vi inte en sekund. Ett flygbolag vi absolut kan tänka oss att flyga med igen!

Resan ner gick toppen, Elsa somnade innan vi ens hunnit lyfta hemifrån och gick sedan att roa hela tiden hon var vaken på den 6,5 timme långa flygningen. På vägen hem däremot, då skrek hon som en mistlur i ungefär 3 timmar och kabinpersonalen delade ut hörselproppar. Fy fan vad hemskt det var. Det satt en dam bakom oss och påpekade övertydligt högt att "-BARNFRIA FLYG OCH HOTELL, DET SKULLE MINSANN VARA NÅGOT" och "-BARN, ANTINGEN SÅ SKRIKER DE ELLER SÅ SKRATTAR DE. ALDRIG ÄR DE TYSTA!". När det var dags att kliva av planet sov båda barnen och hon hade mage att glo på barnen, le åt oss och göra någon min som jag tror skulle betyda att de var gulliga. Jag ville nita henne.

Stranden Meloneras beach var väldigt stenig, och därför inte så värst trevlig. Stranden vid Maspalomas-dynerna var däremot väldigt fin! Finkornig sand och lång, lång strand (med nudistområde om någon vill slippa bikiniränder), och att klättra i sanddynerna var väldigt roligt både för stora och små. Elsa hälsar att sanden smakade utmärkt!

Melonerasstranden

Maspalomasstranden

Dunas de Maspalomas!

Bästa glassen hittade vi på Pinguino Soul, och bästa maten samt bästa sangrian fanns på Grande Italia, båda finns längs strandpromenaden. På Las Pampas (beläget inuti shoppingcentret Varadero) åt vi de sämsta tapas vi någonsin ätit, och på El Senador (beläget längs strandpromenaden borta vid Dunas de Maspalomas) var servicen under all kritik.

Pasta på Grande Italia

En dag åkte vi buss in till Puerto Rico och låg på stranden som var väldigt fin. Där hittade vi en Angry Birds-lekpark, hade flickorna varit äldre hade vi absolut betalat in oss och lekt där tills vi stupat.

Crocodillo Park ligger ungefär en timme från Meloneras och är ett statligt ägt center där omhändertagna djur tas omhand och får fortsätta bo om de inte kan släppas ut i det vilda igen. Det finns bland annat krokodiler och alligatorer i mängder, tigrar, apor av olika slag, fåglar och reptiler. Massor av olika slags djur som folk tycker är häftiga husdjur, tills de blir två meter långa och släpps ut på en strand istället.

Det märks väldigt väl att parken inte drivs i kommersiellt syfte, både på priserna och djurhållningen. Men andra ord så var det väldigt billigt (10 euro/vuxen för inträde och bussresa tur och retur, och hela familjen åt lunch för 9 euro), och det är mer på djurens villkor än besökarnas. De har allihopa någonstans att gå undan om de inte vill vara i rampljuset och överallt inne hos djuren var det väldigt fint och välskött. Jag fick otrolig avsmak för djurparker i allmänhet efter att ha besökt en på Mallorca, men den här var raka motsatsen och alla djuren verkade vara så glada och välmående. Bredvid många burar/hägn fanns uppsatt skyltar som berättade om djurets bakgrund, och man blev överraskad gång på gång över hur galet en del människor beter sig mot vilda djur.

En typisk dag så vaknade vi 06-07 och åt frukost i restaurangen vid 08. Gick ut på en promenad eller gick och kollade på något efter det, och sen fick Elsa sova hemma på rummet kring klockan 11. Då var Crille, Astrid och jag på uteplatsen och solade/lekte/läste tills hon vaknade, och då åt flickorna lunch utomhus. Efter det så gick vi till stranden eller poolen och hängde där till 16-17, då vi gick tillbaka till hotellrummet. Alla duschade i tur och ordning, flickorna åt middag ute på balkongen. Sedan lekte vi tills klockan var 18-19, då gick vi ut och Elsa fick sova i vagnen. Vi valde restaurang där jag och Crille åt middag och Astrid åt glass. Vid 21 rullade vi hemåt och somnade snabbt alla tre (Elsa fortsatte sova när någon av oss lyfte över henne från vagnen).

Ska vi summera resan så var det skönt med ett avbrott i vardagen, och att komma bort och bara vara. Ta dagen som den kommer och inte stressa. Vädermässigt så var det tråkigt att det blåste så mycket en del dagar, men det var inte för kallt som jag var lite orolig för. Las Meloneras (Gran Canaria överhuvudtaget) kommer nog inte få några fler besök från oss, inte med småbarn iallafall, det kändes inte som det ultimata stället för barnfamiljer (vi hittade t.ex. en enda kommunal lekpark utanför hotellområdet) utan snarare för pensionärer.

1. Tack för din reseskildring! Vi (läs jag) spanar emellanåt för att rymma iväg från vardagen, men de finns så stort utbud så jag får beslutsångest varje gång jag ens försöker mig på att börja sortera ut ställena.
    Något av ställena ni rest till som ni rekommenderar? Ja inte pensionärs GC kanske ;-)

1. Varsågod :) Jag röstar på Sunwing Kallithea Spa & Resort på Rhodos! Dit kommer vi åka tillbaka :)

2. Kanonbra reserecension:) vi är också sugna på en resa med familjen antingen till vintern eller nästa sommar, får se vart och om det blir av men vi hoppas!

Sv: Tack och bock från Ebbsan, tiden går ju allt för fort och snart blir hon ett år som sagt! Vi får styra upp en träff i Boden eller Luleå snart:)

1. Tack :) Det är verkligen inga problem att resa med småbarn, är ni sugna och har möjlighet tycker jag absolut att ni ska göra det :)

Det måste vi verkligen! Har just fått nytt schema så jag vet rätt långt fram hur jag jobbar :) Onsdagar är jag alltid ledig! :)

3. vilken utförlig recension! jobbigt med hemresan på flyget...kan tänka mig hur det var! men ni verkar ju ha haft en toppenresa : ) vilken lyx och så värdefullt för er som familj <3

1. Det var en upplevelse som knappast hamnar på listan över våra bästa stunder tillsammans, men vi tog oss ju hem allihopa ändå :)

Väldigt lyxigt och härligt är det att resa iväg, och alla fyra familjemedlemmar uppskattar det lika mycket :) Snart är det er tur!

4. Intressant att läsa om er resa!

Såg att ni hade med er dubbelvagnen, får jag fråga hur det funkade och hur ni resonerade? Just vagnen är en av de saker som jag funderar på när det gäller sommarens ej bokade resa (som ändå förhoppningsvis blir av).

1. Vi promenerar väldigt mycket när vi är ute och reser, och vet att Astrid ibland blir trött i fötterna även om hon går större delen av tiden. Sen så visste vi inte vilken tid hon skulle vilja sova på kvällen, två av kvällarna somnade hon i vagnen innan vi kommit hem. Så för oss var det ett självklart val! Nästa gång vi reser utomlands tror jag dock den får stanna hemma :)

Hoppas att er resa blir av!

2. Ja, två vagnar blir det nog för oss absolut. Ofta blir det ju "sent" hem efter utemiddagar etc, men jag fnular nog mest på dubbrlvagn eller två nätta resevagnar?

3. Om vi hade haft möjlighet så hade jag nog tagit två nätta resevagnar! Vi funderade på att hyra två vagnar på plats, men de som hotellet erbjöd var inte intressanta alls, så därför tog vi med City Selecten.

Fast iofs så är det ju riktigt skönt om en kan köra vagn och den andra jaga barn som vill gå själv, så det finns nog fördelar med både och..Klurigt!

5. Anonym19:40

Ni verkar ha haft det bra! Man längtar ju efter sol och värme så här års.

www.mammatea.se

1. Det var skönt att komma iväg :) Efter resan så kände jag mig taggad på vinter igen, så det var nog bra med ett avbrott i mitten :)

6. Anonym18:31

Trist, mycket trist att ni uttrycker er så negativt och föraktfullt om äldre människor. Har ni samma attityd inför era egna föräldrar eller mor-far/föräldrar? Tiden går fort och ni blir själva äldre.

1. Oj, så tråkigt att du upplevde vår reseskildring så. VI har absolut ingenting emot äldre människor, och inledningen var menad i skämtsam ton. Dock tror jag att Meloneras passar bättre för den äldre generation än oss yngre som åker som barnfamilj av flera orsaker.

Jag längtar i smyg efter att bli pensionär, och alla äldre i vår omgivning skulle kunna skriva under på att vi inte har någon tråkigt attityd gentemot dem.

Ha en bra dag!

7. Zlatan10:22

Hej. Tack för en bra skilldring, inte minst för att vi avser att åka i sommar med 2 ettåringar. Det jag undrar över är om det är långt att ta sig från Caybeach till Maspalomasstranden samt om det finns stig genom Maspalomasstranden så att man kan ta sig längre in med barnvagn i stället för att hålla till vid fyren? Det vore skönt att kunna ta en promenad längs stranden med barnvagn. Mvh/Zlatan