fredag, augusti 19, 2011

Getingmörderi

Utrotningen av våra hyresgäster började med att en skadedjursbekämpare kom hit för att kolla på eländet. Han och Darlingen kunde se att de flög in i kartongen till vårt surroundsystem, och det sprutades in ett skum genom ingångshålet. Då blev det visst ett himmelens liv däri, och om det inte skulle ha tystnat till kvällen skulle vi höra av oss igen. Om de överlevt skumningen så behövde kartongen bäras ut och tas om hand på annat vis, vilket inte just denna man kunde göra. Hans bidräkt var nämligen trasig och den nya han beställt hade inte kommit än. Kan ni förstå att jag skrattade och föreställde mig en vuxen karl i en dräkt liknande den här?

På kvällen klädde vi oss så getingfientligt vi kunde och tog varsin flugsmälla i näven. Tack Grönlund för de två smällarna vi fick när vi flyttade in, de har kommit till mycket bra användning! På golvet låg det massor av halvdöda getingar som vi avslutade lidandet för, och några enstaka flög omkring och fick smaka på smällan.

Efter att vi petat och knuffat på kartongen några gånger utan att ett knyst hörts så tog Darlingen mod till sig och bar ut den i carporten. Jag hade aldrig vågat, ser skräckfilmsscener framför mig så fort jag hör en fluga surra nuförtiden. Vi öppnade upp den försiktigt och fann ett omsorgsfullt byggt bo med tre vaxkakor däri, massor av döda getingar och några som fortfarande kröp omkring. Vår gamla grill stod i carporten och fick göra sin sista tjänstgöring som getinggrill.

Nu ska hela förrådet och alla kartonger gås igenom för att se så att det inte finns några fler bon, men med tanke på att jag igår bara såg en enda som flög omkring så verkar det inte vara så. Jag har dock blivit skitskraj för allt som flyger och surrar, så Darlingen får vara med och berätta hur fjantig jag är så det kanske går över. Slutet gott allting gott, förutom för getingarna!







Såhär snygga var vi!



I den här kartongen hade de huserat under sommaren.





Delar av deras fuskbygge.



Det gömde sig tre tjocka vaxkakor innanför det porösa boet. Jag fick lite dåligt samvete över att förstöra deras fina verk som säkerligen tagit lång tid och mycket kraft att bygga.



Det brann bra, och med blå låga! Vet inte om det beror på bekämpningsmedlet eller vaxet, men med tanke på hur illa det luktade så gissar jag på kemikalier.

5 kommentarer:

  1. Usch, jag gillar inte alls getingar! Skönt att ni blev av med dem.

    SvaraRadera
  2. Men alltså SHIT vad läskigt!!! Jag är såå imponerade av er att ni vågade ta hand om getingboet. Jag är inte allergisk men nästan dödligt rädd för getingar. Jag hade nog sålt huset och flyttat om jag upptäckt ett getingbo... Jag kan tänka mig att getingarna kapitulerade snabbt vid blotta åsynen av de fientliga kläderna. Ni ser så tuffa ut, hahaha. Modigt jobbat!

    Tack för era sex tummar. Det känns underbart att vi har en så härlig hejarklack norröver. :-)

    SvaraRadera
  3. Anonym09:55

    Inte kul med getingar! Farfar skulle ut i skogen här en dag och skulle ta på sig sina huggarbyxor som alltid hänger ute vid dörren. När han tar ner byxorna började det surra utav tusan och han fick retirera in. Det visade sig att getingarna byggt bo i ett utav byxbenen:)

    SvaraRadera
  4. Anonym: MEN HU! Jag hade nog svimmat om jag haft getingar i brallorna! :)

    SvaraRadera
  5. Jäklarns vad läskigt! Bra jobbat!

    SvaraRadera