lördag, augusti 06, 2011

Rännande och mosterhäng

Idag har vi verkligen färdats! Först packade vi (jag, Astrid, Linda och Daniel) in oss i bilen och styrde kosan mot Luleå där vi hämtade upp kusin Anders. Sedan bar det av till Jokkmokk där vi hälsade på mormor och käkade lunch. Hemvägen bar över Kåbban och sedan blev det middag hos oss. Jag har surrat så att det gör lite ont i halsen, men det har avhandlats så många intressanta ämnen i framsätet idag (med inlägg då och då från turturduvorna och bebisen därbak), allt från barnuppfostran till skillnaden mellan ljudböcker och "vanliga" böcker.

Då jag skjutsade hem Anders till Luleå igen var Masse hemma med sin moster och Daniel, det hade visst käkats gröt och lekts utan problem. Det är så skönt att hon är trygg i sig själv och kan trivas med olika människor utan problem. Hela dagen och kvällen har hon farit fram och tillbaka från famn till famn, men Daniel har varit särskilt intressant. Tror att de små känner av hur föräldrarna reagerar, tycker inte jag att det är märkvärdigt att hon ska vara hemma med moster så tycker inte Astrid det heller.

Givetvis räknar vi med mammiga/pappiga och blygare perioder framöver, men vi kör på den här taktiken och resonerar så att trygga föräldrar ger trygga barn. Jag har inga problem med att lämna henne till personer som jag själv känner mig trygg med, och vet att de gör sitt bästa för att följa hennes rutiner för att hon ska må bra och vara trygg. Att prova nu och då med en liten stunds frånvaro, som timmen idag, tror jag bara är bra. Både för mig och Massen!

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att hon verkar så trygg!

    Tror oxå det är bra, Alex har varit med både mormor och farmor flera gånger. Senaste veckorna har dom haft honom en hel dag var då det krockade med jobb för mig och Daniel. Hade funkat kanon. Dom fick en lista med ungefärliga mat o sovrutiner o de gick så bra så.

    Vill att han ska vara trygg även hos andra så även om jag saknade honom som en galning är det skönt att veta att det fungerar. :)

    SvaraRadera
  2. Vad synd att vi inte träffades ute i "vimlet" men vi tog oss ut så sent ;-)

    Nu i veckan så måste vi bara få till en date för det var längesedan vi sågs.

    Jag jobbar inatt så då sover jag ju bort i stort sett hela dan imorrn.
    Funderar lite på hur min/våran vecka ser ut, då J ska iväg och fiska kräftor på torsdag, men då lämnar han bilen hemma så att jag tar mig nånstans...
    Vad tror du om prel fredag? För å är jag & Nea hemma själva ;-)

    Ska bli spännande att höra hemligheten ;-)

    Kram

    SvaraRadera