onsdag, september 12, 2012

Glad tjej säger hej!

Jag fick ett nytt objektiv till systemkameran av Darlingen, Masse och Åttan i födelsedagspresent! Ett Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G, tyvärr kan jag inte förklara exakt vad de där siffrorna står för då jag fortfarande är en riktig nybörjare trots att jag haft systemkamera i fyra år. Men det är iallafall ett fast 50mm objektiv, här kan man läsa lite mer om man är intresserad.

Den största skillnaden jag märkte när jag fotade lite igårkväll är ljusinsläppet. Nu har jag verkligen något att pyssla med om dagarna, det vore kul att hinna lära sig att använda det bättre innan Åttan kommer. Sofia, varför bor du inte lite närmare? ;)


Fick även kokboken (som jag snarare skulle vilja kalla inspirationsbok med recept) Om jag var din hemmafru som störtsköna Lotta Lundgren skrivit, en kanna från Lot's living och en ljuslykta från Mio. Tack syster Jess, John och Ted, Darlingen, Masse, Åttan och Palina!

8 kommentarer:

  1. Fina presenter! Ha så kul med objektivet. Jag har också ett fast 50 mm objektiv som jag fotar väldigt mycket med.

    SvaraRadera
  2. ååh, precis ett sånt som jag suktar efter! du får ge ditt utlåtande när du testat dig fram : ).

    ja, filip och eugen är spikat så jag tror vi får göra som du säger och beta av almanackan!

    SvaraRadera
  3. Haha, det undrar jag också! Varför jag inte bor närmare alltså... (Eller ja, nu antar jag helt fräckt att det är mig du menar, jag tittade inte ens på länken ;) )

    BRA objektiv i alla fall! Det ska du vara riktigt nöjd med :D Jag har funderat på det själv med tanke på skärpedjupet. Mycket ljus = mycket oskärpa i saker framför och bakom "objektet" du fotograferar = riiiktigt snygga effekter :) Ska bli roligt att se vad det blir för bilder av det hela!
    Kraaaam! ♥

    SvaraRadera
  4. Vilka fina presenter! Objektivet gillar jag, Nikkor har bra grejer :-)

    Och du.... vilken mage du fått! Den måste vara bra större än med Astrid i samma vecka va? Tyckte du såg liten och nätt ut förra omgången. Ja, liten och nätt är du ännu, men magen upplever jag som större.

    SvaraRadera
  5. Vilka fina presenter!

    SvaraRadera
  6. Vad är det för kamera du har? :)

    SvaraRadera
  7. Anonym18:45

    Åh hoppas du hade en bra dag:) Tittade också på den kokboken, du får berätta om den är bra. Grattis i efterskott.
    //Jenny

    SvaraRadera
  8. Jenny: Tack! Hade en mycket bra dag :) Jag har bara hunnit bläddra lite i kokboken och gillar den skarpt! Mer som inspiration än "uppslagsbok", och så är den nog en av världens snyggaste böcker :)

    SvaraRadera