tisdag, mars 13, 2012

Frozen cheesecake

2dl socker
3 ägg
200g philadephiaost
3dl vispgrädde
2tsk vaniljsocker
10st digestivekex

Dela äggen, vispa gulor och socker pösigt, rör ned vaniljsocker och ost

Vispa äggvitorna fasta

Vispa grädden hårt

Vispa ihop grädden och ostblandningen, vänd ned äggvitorna

Krossa kexen fint, tryck ut ungefär hälften i botten av en springform. Häll smeten över kexbotten, strö resten av kexen över

Frys 7-8 timmar, ta fram en liten stund innan servering

Man kan variera med smaksättningar i all oändlighet, men jag tycker den är absolut godast "naturell". Prova att blanda i krossad polkagris, blåbär eller hallon i smeten. Eller varför inte lite kakao och krossad choklad? Mm-mm-mm!



Här har vi gjort den utan smaksättning, och lagt över frysta hallon istället för kexsmulor innan vi ställde in den i frysen.

5 kommentarer:

  1. Mmmm det där såg riktigt gott ut!!

    SvaraRadera
  2. Den där har mamma alltid varit tvungen att göra på min födelsedag. Kanske inte på alla 25 födelsedagar, men de senaste 15 i alla fall. Minst. Fy fasiken vad gott det ääääääär! Min all time high favoritefterrätt ;) Hos oss har den alltid varit naturell utan undantag, förutom i julas då jag varit på restaurang och blev inspirerad av deras "vanliga" (alltså inte-så-kalla cheesecake). Vi reducerade glögg i kastrull och blandade ner i smeten och bytte ut digestivekexen mot pepparkaka. Mums, det också ;)

    SvaraRadera
  3. Ååhhh... du får inte lägga up sånt här när jag fortfarande sitter på kontoret! (Okej, kanske mitt eget fel för att jag läser på kontoret, men det dröjer vi inte på :p .) Ser fasligt gott ut.

    SvaraRadera
  4. Mmm... vad det såg gott ut! tack för receptet =)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. den är ju såååååå god!!! men det va alldeles för längesen jag gjorde en sån! Är nog dags snart, mamma o syster kommer ju på besök i helgen, så man får skämma bort dom lite :-)

    SV: http://open.spotify.com/user/111466829/playlist/5ypvEc8ukvgXHfAssuwvYX här är min lista.... VÄLDIGT blandat!! :-D

    SvaraRadera