lördag, mars 17, 2012

Hur firar ni påsk?

Det är ett tag kvar, jag vet, men påsken närmar sig med stormsteg! Jag och Darlingen brukar köpa påskägg med godis till varandra, och så äter vi påskmiddag hos svärisarna (tidigare vartannat år hos min familj). Lite pynt brukar komma fram, men inte som vid jul. Påsken för två år sedan gav vi Darling-familjen och min pappa (vilket var alla familjemedlemmar vi träffade under påskhelgen) varsitt påskägg med godis och en bild på oss två tillsammans med en plussad sticka, lätt det bästa ägget jag/vi någonsin gett bort!

Nu när Astrid blivit större så vill jag att även hon ska få ett ägg att leta efter, men vad tusan ska vi fylla det med? Torkad frukt och bär? Hon har smakat godis någon enstaka gång, men att ge henne ett påskägg fyllt med godis kommer vi absolut inte göra.

Sen så vill jag även pynta mer här hemma än vi tidigare gjort, jag vet hur mysigt jag tyckte det var när jag var liten. Ett påskris ska absolut få komma in, och Astrid har valt färg på fjädrarna, lila blev det. Jag valde sedan matchande pappersägg, och ska kolla efter lite fint att pynta med här hemma. Såg i Coop's Mersmak att de hade pynt som jag ska kolla närmare på.




9 kommentarer:

  1. Vi har samma traditioner som ni har, påskägg, påskmiddag med familjerna och lite pynt och påskris på trappan :-)
    Alice ska få någon liten leksak och sen majsbågar eller russin det älskar hon! I ett påskägg.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. jag älskar att påskpyssla, men det blir ju sällan fint, haha.
    vi äger inget påskpynt men håller med om att det var supermysigt när man var liten.
    sill, lax och ägghalvor är måsten på påskbuffén som alltid äts i stugan : ).

    SvaraRadera
  3. Släng i lite torkad frukt, nötter, någon liten leksak, kanske eget pynt till ett eget litet påskris på hennes rum osv osv :)

    Själv ska jag på dejt, typ och det ska väl själva fasen till om jag inte ska vinna över det här himla hjärtat! ;)

    SvaraRadera
  4. Tänkte köpa några små leksaker iallafall, och en snygg t-shirt jag spanat in. Sedan blir det nog något som han gillar att smaska på - lite frukt blir de nog och en liten mini påskhare i choklad :-)

    Hellre godis än torkad frukt, det sa även tandläkaren. Så håller mig undan det. Är första gången han kommer äta godis (choklad) - så får se reaktionen.

    SvaraRadera
  5. Vi har sagt till farmor och mormor att vi absolut inte vill att E får ett påskägg med godis i år. Hon har aldrig hittills fått smaka godis eller något annat sockrat som kakor eller dylikt.

    Min mamma svarade "men ett ägg fyllt med en påskpresent kan hon väl få?", och det låter ju bra. Vi skulle nog fyllt ägget med russin, frukt, nåt kex eller liknande.

    SvaraRadera
  6. Linda16:23

    Innan barnen åt godis så köpte jag ett gäng yttpyttesmå russinaskar och la i + en minileksak typ en bil eller så.

    SvaraRadera
  7. Vi brukarta påskmat hos mina föräldrar (nästan som julbord). Sen brukar även lite pynt komma fram och det ska det väl få göra snart. Har inte riktigt funderat kring Cornelias påskägg än. Har köpt ett till henne (ett prickigt, ovanligt va?) det kommer nog att fyllas med majskrokar, några godisar och kanske nån leksak.

    Hur gör vi på fredag?

    SvaraRadera
  8. Linda: Små russinaskar ska vi nog lägga i, sådana finns alltid här hemma och med i hennes väska. En bil var ett bra förslag, har försökt komma på någon bra och liten leksak men inte lyckats :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  9. Vi ska vara i Kåbdalis över påskhelgen och bo i husvagn! :)

    SvaraRadera